Coneixement del Medi: LES PLANTES



 

En aquest projecte , els alumnes de tercer van a conèixer les característiques i la classificació de les plantes , però sobretot la importància  que tenen per a la vida  en el nostre planeta.

Ens aporten l'oxígen per  a respirar,   gran part dels materials  que utilitzem cada dia , els aliments, les medicines i molts altres beneficis que anirem  esbrinant poc a poc.

Endavant.... anem a conèixer aquest món tant ric i apasionant!!

                                   TASQUES I RECURSOS

Com ja sabeu per altres projectes, en aquest  apartat  trobareu les sessions de treball i  la sel·lecció de recursos per poder  investigar sobre les plantes.

Recorde que podeu consultar altres recursos com material imprés, material audiovisual, etc. Espere que aquests  éssers vius  desperten en vosaltres molta curiositat  i ganes d'aprendre  !!!

SESSIÓ  1


activem coneixements  previs i establim connexions... 



Presentació del mapa conceptual del projecte.


SESSIÓ  2


Treballem :     Per què  les plantes són  éssers vius? ( diapositives 6 i 7)
Diferències entre les plantes i els altres éssers vius. ( diapositiva 9)

Comprove la informació que he buscat: per a saber què són els éssers vius,  fes clic aqui .


EL CICLE  VITAL DE LES PLANTES

Observa atentament aquest video sobre el cicle de la vida d'una planta.
  Ara ja saps els canvis que pateix una planta durant el seu cicle vital,   series capaç  explicar
los ordenadament? Anem-hi !

Aquí tens unes activitats que t'ajudaran a preparar el teu escrit:

1.- Observa aquestes imatges:

2.- Pots utilitzar el vocabulari següent:  llavor, arrels,  superficie,  tija, creix, branques, fulles, noves llavors.

Pensa i respon:  Quan de temps creus que tardarà  a convertir-se la llavor en una  planta?

    3.- Escrivim? 

Comença dient que vas a explicar.
Explica el procés  de creixement de la planta, ajudant-te de connectors com per exemple :    primerament, a continuació, després, finalment...  i també fixant-te en les imatges anteriors.
Acaba  l' explicació amb una oració que  conteste a la pregunta de color fucsia.      

En aquest video es pot  vore  clarament tot el procés, no te'l pergues! 

 



SESSIÓ  3


Treballem :  Les parts d'una planta mira aquest video  i després observant aquest dibuix, fes-ne tu un amb totes  les parts de la planta i posa el nom de cada una.

               

SESSIÓ  4

                            
          
Cada part de la planta té una funció molt important, ja que si faltés alguna d' elles les plantes no podrien viure. Fixa't en les funcions que desenvolupa cada part.          

Treballem : Les parts de les plantes i la seua funció. ( a partir de la diapositiva 3)


Comprove la informació que he buscat amb aquest video 


  SESSIÓ  5 - 6


LES PLANTES ELABOREN EL SEU PROPI ALIMENT

Com s'alimenten les plantes? 

(diapo. número 18)   

 Amb el grup- classe observa atentament el vídeo que informa  sobre  La fotosíntesi  i després comenta-ho amb el teu equip per traure informació. Finalment feu una posada en comú tota la classe per poder completar, si és el cas,  allò que heu trobat.

Per saber-ne més: pots consultar també  aquest material escrit:

  •  La  fotosíntesi. ( diapositiva número 20)                 
  • EL PROCÉS DE LA NUTRICIÓ DE LES PLANTES 

 
  •    La nutrició de la planta passa per dues etapes. Aquí tens un petit esquema:



SESSIÓ  7 - 8


LES PLANTES  ES  REPRODUEIXEN




Treballem :    
           diapositives 22-23-24
                                                    





Els òrgans sexuals de les plantes:



                                                                




Treballem :    El procés des de la pol·linització fins la germinació
(diapositiva 20 i 21)

LA GERMINACIÓ 

També pots comparar amb aquest altre video


Per a saber-ne més ...   LA DISPERSIÓ DE LES LLAVORS

Com que les plantes són organismes que no es poden desplaçar, calen mecanismes especials que facen que les seves llavors es dispersen tant com siga possible per tal que puguen arribar a ocupar nous territoris.

Els principals agents que ajuden a la dispersió de les llavors són el vent , els animals i l’aigua.

Segons com siguen les llavors , petites i lleugeres  com les de les roselles o el dent de lleó, podrà ser dispersada pel vent.

Si  el fruit té substàncies nutritives, se les menjaran els animals i després amb els excrements aniran sembrant-les  per tot arreu. Per exemple  els pardalets que es mengen les olives o la rabossa quan no troba animalets per alimentar-se recurreix als palmissons ( fruit del margalló), etc

Algunes llavors  tenen  forma de ganxo  per poder subjectar-se als pels dels animals o a la roba de les persones com per exemple  el  harpagofit ( “garra del diablo”) o també l’espina-xoca. .. 





Treballem :    

LA REPRODUCCIÓ  ASEXUAL   ( sense les flors)    de la diapositiva 22 a la 24


Treballem :     Amb el grup- classe observa atentament els vídeos següents (clica sobre el títol esqueixos i després sobre el títol empelts). 
A continuació, comenta-ho amb el teu equip per traure informació. 
Finalment , feu una posada en comú tota la classe per poder completar, si és el cas,  allò que heu trobat.

                    ESQUEIXOS                                                       EMPELTS.

Per a saber-ne més:
A més de l' esqueix també existeixen altres formes de reproducció asexual com per  exemple...
                creïlla                    ceba                canya                  maduixa            gerani
               pastanaga                 all                    lliri                       menta                 
vinya                   



SESSIÓ  9 - 10 - 11



TIPUS DE PLANTES 


Treballem :    Tipus de plantes 




        · Segons la flor ( amb flor:  gimnospermes i  angiospermes 

      (diapositiva  26); 

Ç           ( sense flor:  falgueres, molses  i algues). Explica breument característiques de cadascuna.


·  Segons les fulles:   arbres de fulla caduca , arbres de fulla  perenne.



es clic aquí, en aquest joc




SESSIÓ  12


Treballem :    Els beneficis de plantes 






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada