Coneixement del Medi: ALIMENTACIÓ I NUTRICIÓ

 

PROJECTE MEDI : EL SER HUMÀ I LA SALUT

SESSIÓ  1

activem coneixements  previs i establim connexions...


 
👴👵👴VIURE MÉS DE CENT ANYS👴👵👴

Okinawa, al Japó, és un dels llocs del món on viuen més persones amb més de cent anys. I el millor és que es mantenen molt actives: passegen, fan exercici a l'aire lliure i, fins i tot, treballen.


Molts metges s'han preguntat que té Okinawa d'especial i quin tipus de vida fan les persones d'aquesta població per a poder viure tants anys.

Sembla que el secret està en la suavitat del clima, una dieta equilibrada, l'hàbit de caminar i... el bon humor!


OKINAWA, AL JAPÓ, ÉS UN DELS LLOCS DEL MÓN ON VIUEN MÉS PERSONES AMB MÉS DE CENT ANYS. I EL MILLOR ÉS QUE ES MANTENEN MOLT ACTIVES: PASSEGEN, FAN EXERCICI A L'AIRE LLIURE I, FINS I TOT, TREBALLEN. 


MOLTS METGES S'HAN PREGUNTAT QUE TÉ OKINAWA D'ESPECIAL I QUIN TIPUS DE VIDA FAN LES PERSONES D'AQUESTA POBLACIÓ PER A PODER VIURE TANTS ANYS. 


SEMBLA QUE EL SECRET ESTÀ EN LA SUAVITAT DEL CLIMA, UNA DIETA EQUILIBRADA, L'HÀBIT DE CAMINAR I... EL BON HUMOR! 




👀 RESPON:
1. Què té d'especial Okinawa?
2. Explica què és una dieta equilibrada.
   - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

1. QUÈ TÉ D'ESPECIAL OKINAWA? 

2. EXPLICA QUÈ ÉS UNA DIETA EQUILIBRADA. 



  
 Amb aquest projecte anem a conèixer un poc més sobre l'alimentació i la salut, què són algo molt important per a tots nosaltres.
Ja sabeu que per a que l' ésser humà estiga fort i sa necessita tindre cura de l'alimentació, de la higiene, del descans i també de l'exercici físic.
Si agafeu bons hàbits des de petits, quan sereu grans continuareu estant tant forts i fortes com ara!!!!!

TASQUES I RECURSOS

En aquest apartat anirem presentant les sessions de treball d'aquest projecte per a què vosaltres pugueu investigar sobre els conceptes a treballar en cada sessió. 
També podeu trobar alguns recursos per a consultar , però  sempre podreu consultar altres  recursos que vosaltres mateixa cregueu adients , donat que els/les protagonist@s del  procés d'aprenentage sou vosaltres.  ENDAVANT !!!!

   SESSIÓ  2
Presentació del mapa conceptual del projecte.




  SESSIÓ  3
  Treballem :     Definició de:   ALIMENTACIÓ,
  
SESSIÓ  4

pER a COMENÇAR LA SESSIÓ :  
 Posada en comú pels grups de les seves investigacions sobre els conceptes de la 
sessió anterior. Coavaluació del què ha estat més adient i elaboració del text 
definitiu per al dossier del grup- classe.

treballem :  Definició de: NUTRICIÓ 

Comprove la informació que he buscat, mirant aquest video


SESSIONS   5    -   6

pER a  COMENÇAR LA SESSIÓ :  
 Posada en comú pels grups de les seves investigacions sobre els conceptes de la sessió anterior. Coavaluació del què ha estat més adient i elaboració del text definitiu per al dossier del grup- classe.

treballem :  

Quins nutrients coneixem? Tipus  de nutrients i funció de cadascú d'ells.
En quin aliment els podem trobar?

Com pots comprovar l'alimentació i la nutrició no són el mateix encara que estan  molt relacionades entre elles. Tampoc són el mateix aliments i nutrients. Mira aquest quadre i  voràs què fàcil és !!

 

AQUÍ POTS VORE QUINS SÓN ELS NUTRIENTS


SESSIÓ  7

pER a  COMENÇAR LA SESSIÓ :  
 Posada en comú pels grups de les seves investigacions sobre els conceptes de la sessió anterior. Coavaluació del què ha estat més adient i elaboració del text definitiu per al dossier del grup- classe.

treballem :  Els nutrients, aportats pels aliments, realitzen tres funcions vitals: (PÀGINES 5 i 6 )

1.- Funció energètica.      2.- Funció constructora o plàstica.    3.- Funció  reguladora.

                                 

    


Comprove  la informació que he buscat amb aquest video: 
REPASEM ...  (amb la fitxa adient)  

SESSIONS  8 - 9  -  10  -  11

pER a COMENÇAR LA SESSIÓ :  
 Posada en comú pels grups de les seves investigacions sobre els conceptes de la sessió anterior. Coavaluació del què ha estat més adient i elaboració del text definitiu per al dossier del grup- classe.
treballem 




ELS APARELLS AJUDEN A  que es puga fer el procés de la nutrició.
 Cada aparell té una funció

l'APARELL DIGESTIU

Si vols trobar informació sobre aquest aparell , fes clic aquí.
 (pàgines de la 6 a la 9)
Si vols saber-ne més ...  fes clic aquí.
Comprove  la informació que he buscat amb aquest video: 

per saber-ne més...   
- Perquè ens tirem pets? ( dòna informació sobrela flora intestinal)
- Què li passa al nostre cos quan mengem?


APARELL  respiratori

Si vols trobar informació sobre aquest aparell , fes clic aquí.
 (pàgines de la 8 a la 11 )
Si vols saber-ne més ...  fes clic aquí.
Comprove  la informació que he buscat amb aquest video: 

per saber-ne més...   
- Per a que serveixen els mocs?
- com fer un pulmó amb un ampolla? Experiment casolà

l'APARELL  circulatori
Si vols trobar informació sobre aquest aparell , fes clic aquí.
 (pàgines de la 12 a la 13 )
Si vols saber-ne més ...  fes clic aquí.
Comprove  la informació que he buscat amb aquest video: 

per saber-ne més...   
- com treballa el cos per cicatritzar una ferida? 
- curiositats sobre el cor.


l'APARELL  excretor

Si vols trobar informació sobre aquest aparell , fes clic aquí.
 (pàgina 14 )
Si vols saber-ne més ...   fes clic aquí.
Comprove  la informació que he buscat amb aquest video: 

per saber-ne més...   
- Quina funció fan els ronyons?




SESSIÓ  12    


pER a COMENÇAR LA SESSIÓ :  
 Posada en comú pels grups de les seves investigacions sobre els conceptes de la sessió anterior.
 Coavaluació del què ha estat més adient i elaboració del text definitiu per al dossier del grup- classe.

treballem :  L' origen dels Aliments

SESSIÓ     13    
Analitzem el valor nutricional dels l'aliments que heu portat a classe.

Aquest guió t'ajudarà a analitzar-lo:

  1. Valor energètic.
  2. Greixos i greixos saturats.
  3. Hidrats de carboni i sucres
  4. Proteines
  5. sal
  6. fibra alimentària
  7. vitamines i minerals.    

* Si un aliment té un alt component de greixos saturats , sucres refinats i sal; vol dir que és un aliment molt processat i per tant no és saludable.

En la majoria dels aliments apareixen les etiquetes acolorides. Aquests colors ens informen si són saludables o poc saludables.

Verd: saludable    groc :menjar eventualment (algunes vegades)    roig :poc saludable ( poques vegades)



SESSIÓ  14 

pER a COMENÇAR LA SESSIÓ :  
 Posada en comú pels grups de les seves investigacions sobre els conceptes de la sessió anterior. Coavaluació del què ha estat més adient i elaboració del text definitiu per al dossier del grup- classe.

treballem :  ELS ALIMENTS i la dieta:
La dieta són els aliments que mengem. És molt important fer una dieta saludable i equilibrada per poder crèixer sans. Si ens fixem en la roda dels aliments ens ajudarà a aconseguir-ho.

La roda dels aliments mostra els diferents aliments i la quantitat que cal prendre de cadascun per a seguir una dieta saludable. Una dieta serà saludable si aporta al nostre organisme aliments de tots els grups de la roda alimentària en la quantitat i proporció necessàries. Els colors de la roda representen els tipus d'aliments i  la grandària representa les quantitats que hem de prendre.

LA RODA DELS ALIMENTS


Una dieta saludable ens ajuda a previndre malalties. A més, hem de fer quatre o cinc menjars al dia i evitar menjar entre hores.


Mira aquest video i després, entre tot el grup-classe,  extraurem la informació sobre la dieta saludable i la roda dels aliments.

Comprove  la informació que he buscat amb aquest video: La teva alimentació segons la roda dels aliments.
elaborem per equips  del mural de la roda dels aliments. petita exposició 



SESSIÓ   16 

taller pràctic :  elaborar per equips una dieta saludable

segons el plat de harvard.  Consulteu les imatges dels plats saludables de la sessió anterior.







SESSIÓ    17 

pER a COMENÇAR LA SESSIÓ :  
 Posada en comú pels grups de les seves investigacions sobre els conceptes de la sessió anterior.
 Coavaluació del què ha estat més adient i elaboració del text definitiu per al dossier del grup- classe.

treballem :  LA  dieta     EQUILIBRADA  

 Amb el grup- classe escoltarem a la nutricionista Ana Amengual que ens informa sobre Com és una dieta equil·libradi després amb aquesta informació,  complimentarem la fitxa.



SESSIÓ  18 

treballem : ELS ALIMENTS DE LA DIETA  MEditerrània

 



Ara amb la nutricionista Júlia Farré descobrirem els avantatges de la nostra  DIETA MEDITERRÀNIA. Estigues ben atent perquè també hauras d'escriure la seva informació en la fitxa.
 
 

Per a saber  més sobre...  Altres  dietes :  DIETA PER A CELÍACS, DIETA PER A  DIABETES,  la  DIETA EN LES DIFERENTS RELIGIONS.  Intoleràncies

SESSIÓ   19

pER a COMENÇAR LA SESSIÓ :  
 Posada en comú pels grups de les seves investigacions sobre els conceptes de la sessió anterior.
 Coavaluació del què ha estat més adient i elaboració del text definitiu per al dossier del grup- classe.

treballem :  hàbits d'alimentació saludablE 

Per trobar-ne informació , fes clic aquí 

treballem :   aliMENTS DE CONSUM DIARI I ALIMENTS DE CONSUM OCASIONAL
Per trobar-ne informació , fes clic aquí 


RECORDA que ...també has de menjar 5  peces al dia  entre fruita i verdures


 
SESSIÓ   20

pER a COMENÇAR LA SESSIÓ :  
 Posada en comú pels grups de les seves investigacions sobre els conceptes de la sessió anterior.
 Coavaluació del què ha estat més adient i elaboració del text definitiu per al dossier del grup- classe.

treballem :   lA CURA DELS ALIMENTS  :   Higiene dels aliments

mIRA  aquest video en gran grup per tAL DE COMPLETAR LA informació ANTERIOR  : 
                         

Per completar més  informació pots vore també aquest video

SESSIÓ   21

pER a COMENÇAR LA SESSIÓ :  
 Posada en comú pels grups de les seves investigacions sobre els conceptes de la sessió anterior.
 Coavaluació del què ha estat més adient i elaboració del text definitiu per al dossier del grup- classe.

treballem :   lA CURA DELS ALIMENTS  :   la conservació dels aliments 

mIRA  aquest video en gran grup per tAL DE COMPLETAR LA informació ANTERIOR  : 

LA CONSERVACIÓ DELS ALIMENTS

   
             
SESSIÓ   22

pER a COMENÇAR LA SESSIÓ :  
 Posada en comú pels grups de les seves investigacions sobre els conceptes de la sessió anterior.
 Coavaluació del què ha estat més adient i elaboració del text definitiu per al dossier del grup- classe.

mIRA  aquest video en gran grup per tAL De traure LA informació  : 
 




                ALIMENTS NATURALS                ALIMENTS PROCESSATS     ULTRAPROCESSATS

amplie  la informació  amb aquest altre video.
         
Pots completar informació amb...  Què són els aliments processats ? 
Avantatges i inconvenients dels aliments processats i ultrapocessats. 

CONCLUSIÓ:  Una bona alimentació ha d'estar basada en aliments naturals., a poder ser frescs, de temporada i  de proximitat . Pot incloure algun aliment processat saludable.
És recomanable evitar els ultraprocessats com per exemple refrescs amb gas, "papes" i altres aperitius fregits així com carns processades que porten  quantitat d'additius.


* PER A REFLEXIONAR ... 
De segur que has sentit parlar d'un menjar  anomenat menjar ràpid o "fast food". Són molt còmodes perquè són ràpids i econòmics i sols cal calfar-los i menjar.
 Els trobem en alguns restaurants on serveixen hamburgueses, pizzes, pollastre empanat o fregit i també en altres llocs on podem recollir-los i portar-los  a casa per tal de menjar-los de seguida.
Els menjars ràpids també són els plats processats   
que sols cal calfar-los i servir-los.


Però...  Sabem quins nutrients  aquest tipus de menjar?
És un menjar saludable i equilibrat?
El seu abús pot tindre conseqüències per a la salut?


AQUEST VIDEO ÉS INTERESSANT... ELS MENJARS RÀPIDS O "FAST FOOD"
 Per a saber més d'aquest tema... clic aquí


SESSIÓ   23

pER a COMENÇAR LA SESSIÓ :  
 Posada en comú pels grups de les seves investigacions sobre els conceptes de la sessió anterior.
 Coavaluació del què ha estat més adient i elaboració del text definitiu per al dossier del grup- classe.

Treballem : ELS  hàbits saludables  :  la importància de la postura



 
SESSIÓ   24

Treballem els videos següents en gran grup per tal de traure'n informació :  

 
SESSIÓ   25

pER a COMENÇAR LA SESSIÓ :  
 Posada en comú pels grups de les seves investigacions sobre els conceptes de la sessió anterior.
 Coavaluació del què ha estat més adient i elaboració del text definitiu per al dossier del grup- classe.

           
Treballem :  L' oci
 




ELS ALIMENTS I                  ELS ALIMENTS  II


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada